Amikor az utazás még csak terv: miért lett életünk természetes része az árak összehasonlítása?

12
Hirdetés

Van egy közös pont szinte minden utazó történetében. Az a pillanat, amikor leülünk a kanapéra, kinyitjuk a laptopot vagy a telefont és nekiállunk egy ismerős, izgalmas folyamatnak. A neve: árak összehasonlítása. Szinte már rutinná vált, de nem csupán azért, mert szeretünk spórolni. Inkább azért, mert ma az utazás tervezése átláthatóbb és részletgazdagabb, mint eddig bármikor az emberiség történelmében. Lassan ugyanannyira része az élménynek, mint a reptérre vezető út, a naptej illata vagy az első fotó a hotel teraszáról.

Az utazók többsége ma már nem indul neki a világ felfedezésének anélkül, hogy előtte ne nézne rá alaposan a lehetőségekre. Régen sokszor egyetlen utazási iroda ajánlata határozta meg, merre megyünk. Ma viszont az internet olyan mennyiségű információt és lehetőséget kínál, amelyhez alkalmazkodnunk kell. Az árak összehasonlítása ezért már nem külön feladat. Inkább egy Pavlovi reflex. Észrevétlenül beépült az élménytervezésbe.

Azt persze mindenki érzi, hogy az árak változása sokszor kiszámíthatatlan. A repülőjegyek árai néha egyik napról a másikra megugranak vagy éppen leesnek. Sokszor minden látszólagos logika nélkül. A szállások árai gyakran egyetlen apró dátummódosítástól is radikálisan megváltoznak. A mai utazó ezért nem csupán kíváncsi, hanem éber is. Tudja, hogy a megfelelő információ jó esetben több tízezer forintot hagy a zsebében. Ennyiért pedig megéri két vagy három oldalt is pár percig (na jó, inkább pár óráig) bogarászni.

Az árak összehasonlításának módszerei a technológia fejlődésével együtt finomodtak. A legősibb, még mindig működő forma a manuális keresés. Itt nincs semmi varázslat. Csak idő és verejték. Nyitunk egy oldalt, majd még egyet, aztán egy harmadikat és a szemünk hamar rááll a különbségekre. Ez lehet lassabb, de sokan szeretik, mert kontrollt ad. Az ember pontosan tudja, mit nézett meg és azt is érzi, hogy nem hagyott ki semmi lényegeset. Ezt a technikát főként azok választják, akik élvezik magát a böngészést. Ők azok, akik akár este tízkor is rákeresnek még egy új dátumra vagy egy alternatív szállásra, mert egyszerűen jó érzés megtalálni a legjobb ajánlatot.

A második módszer az árfigyelés automatizálása. A világ tele van olyan szolgáltatásokkal, amelyek azért jöttek létre, hogy helyettünk végezzék el a hosszabb kutatómunkát. Az utazási platformok sokszor figyelmeztetnek, ha egy repülőjegy ára lejjebb ment vagy ha egy népszerű szállás éppen akciós lett. Ezek a jelzések időt és pénzt is megtakarítanak, bár tény, hogy némi türelmet és rendszerességet igényelnek. Az utazó ilyenkor nem aktív kereső, hanem megfigyelő. A háttérben futnak a folyamatok, az információ pedig érkezik, amikor már érdemes figyelni rá.

A harmadik megoldás a nagy összehasonlító oldalak világa. Ezek igazi gyűjtőhelyek lettek. Egy felületre hozzák a különböző szolgáltatók ajánlatait és összekötik az utazót az adatokkal. Itt egyszerre látni a változásokat, az erősebb és gyengébb ajánlatokat, a trendeket és akár a szezonális különbségeket is. Ez a módszer sokak számára a legkényelmesebb, mert egyszerre ad rálátást és gyors döntési lehetőséget. Nem kell külön oldalakat megnyitni, nem kell táblázatot készíteni, nem kell feljegyzéseket vezetni. Az információ egy helyen van.

közösségi média is szereplővé vált az árak összehasonlításában. Talán elsőre nem gondolnánk rá, pedig a haladó utazók gyakran szerzik tippjeiket olyan FB csoportokból, ahol mások megosztják a tapasztalataikat. Itt nem arról van szó, hogy valaki helyettünk elvégezné a számítást. Inkább arról, hogy valós élmények, friss ajánlatok és első kézből jövő információk kerülnek elénk. Ezek néha többet érnek bármilyen összehasonlító oldal algoritmusánál. Az emberek ugyanis nem csupán az árakat nézik, hanem a mögöttük álló élményt is. Ha valaki azt írja, hogy egy adott szállás ár érték arányban verhetetlen volt, vagy hogy egy városnéző jegy épp most féláron elérhető, az sokkal gyorsabban hat ránk, mint bármilyen grafikon.

Felmerülhet a kérdés, hogy vajon mennyire fontos ez bogarászás, kutatás az érzelmi oldalhoz képest. Hiszen az utazás alapvetően élmény. Ha valami igazán megdobogtatja a szívünket, hajlamosak vagyunk többet fizetni érte. Mégis, a legtöbb ember fejében kialakult egy természetes egyensúly. Az árak összevetése nem elveszi az élményt, hanem kiszámíthatóbbá teszi. Olyan, mint amikor megtervezzük a napi programot, de hagyunk helyet a spontán pillanatoknak is.

Természetesen az utazók különbözőek. Van, aki azonnal lefoglalja, amit jónak érez. Más kivár. Van, aki heteken át figyeli a járatokat, hátha jobb ajánlat bukkan fel. Más napokon belül végighajtja a folyamatot és rábök arra, ami belefér a költségvetésébe. Egyetlen közös pont marad. Senki nem szeret feleslegesen többet fizetni. Ezért az árak csekkolása valójában nem spórolás. Inkább tudatosság. Annak az érzése, hogy az ember jól döntött és nem maradt le egy jobb lehetőségről.

A következő években valószínűleg tovább nő ennek a jelentősége. A változó gazdasági és éghajlati környezet, a szezonok és desztinációk átalakulása és az egyre gyorsabb információáramlás mind abba az irányba mutatnak, hogy az árak összehasonlítása még természetesebb lesz. A technológia pedig valószínűleg új eszközöket is hoz majd. Olyan megoldásokat, amelyek előre jelzik a várható árváltozást vagy személyre szabják az ajánlatokat. Ezzel együtt az utazás lényege nem változik. A cél nem az, hogy minél olcsóbban utazzunk. Hanem az, hogy a lehető legjobban érezzük magunkat úgy, hogy közben jókat nézelődtünk, ettünk, ittunk. (Ha ennek az utóbbi mondatnak a tartalmát legalább részben vitatod, annak nagyon-nagyon örülök 😉

Az árak összevetése ennek a döntésnek az egyik legfontosabb támpontja lett. Nem helyettesíti az élményt, de hozzájárul ahhoz, hogy a történet eleje is ugyanannyira élvezetes legyen, mint a vége. Amikor pedig végre ott állunk a tengerparton vagy a hegytetőn, ritkán gondolunk arra, mennyi időt töltöttünk előtte a különböző ajánlatok böngészésével. Mégis, valahol belül jól esik tudni, hogy nemcsak jó helyre érkeztünk, hanem okosan (és olcsón) is jutottunk el oda.

Forrás: Szponzorált Tartalom

Megosztás